Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

که طی سال جاری، میانگین تولید ماهانه در مقایسه با سال قبل ۴ درصد افزایش یافته ولی با کاهش در مقدار فروش محصولاتی همچون گندله ریز دانه داخلی، مقدار فروش کاهش ٣ درصدی را نشان می دهد. همچنین میانگین نرخ فروش محصولات طی سال جاری نسبت به سال قبل رشد .....

نگاهی عمیق تر به نماد "کگل"

بورس24 : سنگ‌آهن یکی از مهم‌ترین سنگ‌های معدنی و ماده‌ای استراتژیک محسوب می‌شود که ایران در سال 2017 با داشتن ذخایر غنی آن جزو 10 کشور مهم در این زمینه است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اکتشافات اخیر ذخایر سنگ‌آهن در ایران در سال 2018 ، شاهد ارتقا رتبه ایران در این فهرست باشیم. میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن کشور 8 /2 میلیارد تن برآورده شده است. بیشترین معادن سنگ‌آهن کشور در استان‌های یزد، کرمان، مرکزی و خراسان جای گرفته‌اند. مهم‌ترین معادن سنگ‌آهن کشور گل گهر، سنگان، چغارت، سه چاهون، چادرملو، زرند و چاه گز است. بر اساس آمار منتشره میزان تولید سنگ‌آهن معادن بزرگ و عمده در کشور در سال 1396 ، نزدیک به 38 میلیون تن بوده است که از این میزان 13498761 تن کنسانتره سنگ‌آهن توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تولیدشده و از این حیث با کسب سهم 37 درصدی رتبه اول تولید این محصول را در کشور داشته است.

بر اساس آمار منتشره میزان تولید گندله در مجتمع‌های فولادی و معدنی کشور طی سال 1396 حدود 31 میلیون تن بوده است که سهم شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از این میزان 11 میلیون تن بوده است و با کسب سهم 35 درصدی رتبه اول در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است. محصولات قابل‌فروش توسط شرکت شامل کنسانتره و گندله سنگ‌آهن می‌باشد، که محصول کنسانتره علاوه بر فروش به مشتریان داخلی به بازارهای جهانی نیز صادر می‌گردد. فرآیند فروش محصولات کنسانتره و گندله به مشتریان داخلی از طریق انعقاد قراردادهای فروش سالیانه و با نرخ مشخصی بر اساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های سه‌ماهه انجام می‌گیرد.

حال با توجه به گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت به بررسی در تولید و فروش محصولات می‌پردازیم همچنین لازم به ذکر است که عمده خریداران و مشتریان، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان می‌باشند.

بر اساس اطلاعات جدول فوق می توان دید که طی سال جاری، میانگین تولید ماهانه در مقایسه با سال قبل 4 درصد افزایش یافته ولی با کاهش در مقدار فروش محصولاتی همچون گندله ریز دانه داخلی، مقدار فروش کاهش 3 درصدی را نشان می دهد. همچنین میانگین نرخ فروش محصولات طی سال جاری نسبت به سال قبل رشد 17 درصدی را نشان میدهد که با وجود کاهش در مقدار فروش، باعث رشد 13 درصدی در درآمد حاصل از فروش شده است.

همچنین طی سال جاری سهام شرکت در بازار با رشد قیمت همراه بوده به‌گونه‌ای که تا تاریخ 31-04-98 رشدی بالغ بر 22 درصد را تجربه نموده ولی از این تاریخ به بعد روند نزولی شده و در حال حاضر این رشد در حدود 13 درصد می‌باشد. البته قابل ذکر است که رشد مذکور با احتساب مشارکت در افزایش سرمایه 33 درصدی  شرکت از 36 هزار میلیارد ریال به 48 هزار میلیارد ریال می‌باشد. روند ارزش سهام در بازار و حجم معاملات آن طی 5ماه گذشته به صورت نمودار زیر است:

همچنین طی سال جاری با افزایش در میزان صادرات، ترکیب سبد فروش شرکت نیز تغییر نموده است. ترکیب فروش طی سال 97 به صورت نمودار زیر می‌باشد:

طی سال جاری با افزایش صادرات، ترکیب سبد فروش نیز تغییر نموده و سهم کنسانتره صادراتی از 8 به 9 و گندله صادراتی از 2 به 4 درصد افزایش یافته است. ترکیب سبد فروش طی سال جاری به صورت زیر می‌باشد:

همچنین تغییر در میانگین مقدار فروش هر محصول طی سال جاری در مقایسه با میانگین ماهانه سال 97 به منظور مقایسه بهتر به صورت نمودار زیر نشان داده شده است:

طی سال جاری با افزایش در نرخ دلار و در نتیجه افزایش قیمت محصولات صادراتی در مقایسه با محصولات داخلی و همچنین افزایش حاشیه سود ناخالص این محصولات، شرکت نیز اقدام به صادرات بیشتر به جای فروش داخلی نموده است. ولی محدودیت‌های وضع‌شده توسط دولت میزان صادرات را تا حدی محدود نموده است. اما طی مرداد ماه خبر آزادسازی صادرات محصولات معدنی باعث افزایش تقاضا برای نمادهای گروه استخراج کانه های فلزی شد . چراکه با توجه به نرخ فروش بالاتر برای صادرات حاشیه سود ناخالص فروش صادراتی بیشتر از داخلی بوده و در نتیجه باعث افزایش توان سودآوری و حاشیه سود ناخالص از یک سو و همچنین با افزایش درآمد های عملیاتی باعث افزایش سود خالص هر سهم از سوی دیگر می گردد.

همچنین طی سال جاری با افزایش 17 درصدی در میانگین نرخ فروش محصولات و همچنین تغییر در مقدار فروش هر محصول ترکیب درآمدی شرکت نیز تغییر نموده است. طی تیر ماه خبر افزایش نرخ محصولات در بازار منتشر گردید. شرکت نیز طی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال خبر افزایش نرخ محصولات خود را منتشر نموده که بر اساس این گزارش، ضریب محاسبه نرخ محصولات بر اساس نرخ فروش شمش فولاد خوزستان را برای کنسانتره از 13 به 16 و برای گندله از 22 به 23.5 درصد افزایش داده است که افزایش نرخ مذکور با در نظر گرفتن عدم افزایش نرخ بهای محصولات، باعث افزایش توان سودآوری شرکت طی دوره‌های آینده خواهد شد.

حال تغییر در میانگین درآمد ماهانه حاصل از هر گروه، ناشی از افزایش نرخ محصولات و همچنین تغییر در مقدار فروش در مقایسه با میانگین ماهانه سال 97 به صورت نمودار زیر می‌باشد:

همچنین با توجه به موارد گفته شده، چگونگی تغییر در مقدار، نرخ و مبلغ درآمد در هر گروه طی سال جاری نسبت به سال قبل به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

همچنین به منظور مقایسه میزان تغییر در مقدار و نرخ فروش و تأثیر متقابل این دو بر درآمد فروش، نمودار زیر بر اساس جدول بالا ترسیم شده است:

در نهایت نیز در خصوص سودآوری می‌توان گفت که طی سه ماهه نخست شرکت با سرمایه 36 هزار میلیارد ریال برای هر سهم خود سود خالص 314 ریال گزارش نموده که در مقایسه با سود 211 ریال دوره مشابه سال مالی قبل، افزایش 49 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که طی دوره مذکور با افزایش 82 درصدی در درآمدهای عملیاتی و 109 درصدی در بهای تمام‌شده، سود ناخالص 60 درصد رشد داشته است. البته قابل ذکر است که با افزایش بیشتر در بهای تمام‌شده نسبت به درآمدهای عملیاتی توان سودآوری شرکت کاهش یافته چنانکه حاشیه سود ناخالص شرکت از 55 درصد در دوره مشابه به 48 درصد کاهش یافته است که البته با توجه به افزایش نرخ محصولات طی ماه جاری امید بر افزایش توان سودآوری شرکت و همچنین حاشیه سود ناخالص وجود دارد. همچنین قابل ذکر است که شرکت طی سال 987 برای هر سهم خود سود خالص 1216 ریال گزارش نموده است که از این سود 17 درصد آن طی سه ماهه اول محقق شده است. دلیل این موضوع نیز افزایش نرخ ارز در نیمه دوم سال 97 و در نتیجه افزایش سودآوری طی سه ماهه سوم و چهارم می‌باشد که باعث کاهش سهم سودآوری دوره‌های اول و دوم در سود خالص شده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24